De A16 krijgt een facelift

De werkzaamheden aan de snelweg A16 liggen tussen Péruwelz en Vaulx (Doornik), een traject van 15,4 km. PMS-bouwplaats voor de SPW. Deze werf, die tegen 50% in tijdelijke handelsvennootschap met TRBA N.V. wordt uitgevoerd. Omdat het dossier niet alle nodige elementen omvatte om deze snelweg zo goed mogelijk te herbouwen, zagen we ons genoodzaakt oplossingen voor te stellen die prestaties, kosten en kwaliteit combineerden. Een voorbeeld hiervan was het verwijderen van de betonplaat op kwetsbare gebieden met behulp van 2000 bar hogedrukreinigers om zo de schade te herstellen en vervolgens gietasfalt aan te brengen. Het meest kritische punt op de bouwplaats, gezien de late start van het seizoen, was de installatie van de SAMI, die een totale afwezigheid van restvochtigheid en een temperatuur van meer dan 10°C vereist.
Een paar cijfers: 
- 40.000T schaafwerk en microschaafwerk om de oude betonnen snelweg te vinden die was afgedekt 
- het leggen van een SAMI op de totale oppervlakte van de bouwplaats (370T bitumen en 1200T 6/10 porfier) op een oppervlakte van 176.000m².
- 42.000T asfaltbeton parallel afkomstig van LEF en SCREDEMA om te voldoen aan de diktes en grote breedtes. Er was een minimum van 590T per uur nodig voor de onderlaag, met een dagelijks rendement van 5000T voor de onderlaag en van 3300T voor de slijtlaag.
Een grote mate van interactiviteit van de groep was nodig om dit project binnen het gegeven tijdsbestek af te ronden. We willen alle betrokken medewerkers bedanken!